6 Mart 2017 Pazartesi

OĞUL ÖNLEMLERİ


Bu hafta traş günüydü.Gün boyu analarımı traşladım.Tuttuğumun kanatlarını kestim.


Kanatını kestiğim kızım alımlı prova yapıyordu.


Mavili kızım ise alımlı dolanıyordu.


*******************

Güzel bir hafta sonunu daha geride bıraktık.Biz arıcılar için harika bir hava vardı diyebilirim.Tabii gezmek isteyenler içinde öyle...

Bu yıl sezonun çok iyi geceçeğini düşünüyorum.Bu mihvalde de hazırlıklarımı yapıyorum.Genel olarak hazırlık olarak %90 seviyesindeyim diyebilirim.Sezona hızlı bir başlangıç yapsam bile sıkıntı yaşamayacak seviyedeyim.

Bu kolay olmadı tabii.Bir kış boyunca hazırlık yaptım.

Bu işin sadece malzeme boyutu.

Önceden hazırlık yapamayacağımız şeyler de var.Mesela ; oğul gibi...

Mayıs ayı geldiğinde ne yaparsanız yapın bazen işler rayından çıkabiliyor.Geçmiş sezonlarımdan birisini hatırlıyorum , o kadar fazla oğula meyletme oldu ki artık ağaçtaki oğulları izlemeye başlamıştım.

Artık nereye giderse gitsin hesabı..::))

Oturup ağlayacak halim yoktu ya...

Bu sefer işi daha sıkı tutuyorum.elimdeki anaların çoğunun kanatı zaten kesik.Geçen yıl ürettiklerim ve daha önceki yıldan kalan bazı anaların ise kesik değil.Hafta sonunu sadece buna ayırdım.

Sadece diyorum ama kovanın içinde anayı ararken zaten bir eksik varsa görüyor gerekli müdahaleyi de yapıyorum.Aslında aynı zamanda derinlemesine bir bakımda beraberinde yapmış oluyorum.

Bilenler bilir ama yine de bilmeyenler için ananın kanatını neden kestiğimizi kısaca anlatmaya çalışayım.

Bildiğiniz gibi kovandan gidecek ilk oğulun anası içerideki eski anamızdır.Yani bu kanatını kestiğimiz ana.Varsayalım ki bizim bu kovanda gözden kaçırdığımız bir meme oldu ve oğul verdi.Koloni oğul verirken anamız kovandan uçuyor ama kanatının biri eksik olduğu için , uçabildiği daha doğrusu düştüğü yer hemen kovanın önü oluyor.

Onu takip eden kızları da haliyle başında toplanıyor ama zaman geçtikçe ananın uçamadığını bir tuhaflık olduğun görüyorlar.Genelde akşam olunca ama bazen bunun istisnası oluyor bir gün sonrada dönebiliyor , ana hariç herkes tekrar eski kovanına geri dönüyor.

Bu senaryo da bizim kolonimiz de arı kaybına sebep olmuyor.Bu koloni bu sayede hem anayı yeniliyor hem de nektar sezonunu kaçırmamış oluyor.

Bu sistemde de ufak bir risk var.Aynı anda çok ana memeden çıkarda birbirlerine üstünlük sağlayamamış iseler , halk dilinde piç oğul dediğimiz irili ufaklı bir sürü çiftleşmemiş analı oğullar meydana gelir.Yani hiçbirşey yüz de yüz garanti altında değil ama ana kanatını kesme bu işin sigortasıdır.

Kanatını kesin diyorum ama iki kanatını da kesmenize gerek yok.Bir tane kanat kesmeniz yeterlidir.

Bir de kanat kesimi ilk defa yapacak için önemli bir uyarım var.anayı elde tutmaya alışmak öyle kolay değil.Anayı her istediğiniz pozisyonda da tutamazsınız.Karnı zarar görmemeli.yumurtalıklar zarar gördüğü anda ananın işi bitmiş demektir.

Özellikle bu konuya dikkat etmelisiniz.Ayrıca ananın kanadını keseyim derken makasın ucuna dikkat edin ki , araya ananın ayaklarından birisi sıkışırsa , siz de onu keserseniz bu da on kusurlu hareketten birisidir.

Topal bir anayı kovan yaşatmayacaktır.

Bu yıl kızlarımı boyamaktan vazgeçtim.Aslında çokta gerekli bulmuyorum.Bir kovanda anayı aramaya gerek yok.Çıtaların birinde günlük yumurta görmüşseniz işler yolunda demektir.Ana ızgarası koyduğumuzda ise katta hızlı bir ana taraması yapıyorum bulduysam altta indiriyorum bulamamış isem öyle bırakıyorum.Bir sonraki hafta notunu ise katta yaptığım kontrolde katta günlük yumurta var ise ana katta demektir.Bulur altta indiririm.

Ben katta meme kontrolü yapmak istemiyorum diyebilirsiniz ama mecbursunuz.Anayı altta almış olsanız bile bir hafta sonra meme kontrolü yaptığınızda işler yolunda ise ancak o koloniyi kendi haline bırabilirsiniz.

Yazlıktaki kolonilerimin çoğunun kanat kesimini bitirdim.İnşallah haftaya da güzel hava olurda kesim işini tamamlarım.

Kanat kesimi ile ilgili son bir not.

Şayet kanat kesimi yapmayı düşünüyorsanız bunu bir iki hafta içinde yapmalısınız.Aksi halde koloniler hızlı bir şekilde çoğalacağından artık ana bulmak iyice zorlaşacaktır.

Kolonilerim yavru alanlarını istenilen düzeyde çoğalttılar.Mevsim böyle giderse Nisan sonu katları dörtlerim gibi görünüyor.

İnşallah demeyi de unutmamak lazım...

Stok durumları hala iyi.Takviye ihtiyacları şimdilik yok ama haftaya yine kontrol yaparak beslemeye başlayıp başlamayacağımın kararını vereceğim.Şuan hızlı bir yavru atımı olduğu için , koloniler içerideki stokları da aynı hızda tükettiklerinin farkındayım.

Yeterki yemek istesinler babaları onların hem keklerini hem de şuruplarını hazırladı bekliyor...

SLM ve Muhabbetle...






8 yorum:

muhteşem turunç dedi ki...

Yusuf abim
Bu kış seni izlerken ben içimden demiştim planlı programlı gidiyor diye. İnşallah ğer şey yolunda gider. Kanat kesme konusunda yazdıklarının altında bu işi bilen herkesin imzası var güzel olmuş. Sağlıcakla kal.

ARICI ALİ TÜRK VE ARICILIK BİLGİLERİ dedi ki...

Yusuf bey selamlar.
Bakıyorum da her geçen yıl seni olgunlaştırıyor :)
Kışın yediğin hurmalar sonra tırmalamasın diye şimdiden mayıs ayının planları yapılıp uygulanmış, güzel bir yayın olmuş.
Bir kaç hafta sonra sünnet etmek için kaç çıtada ana arı arayacaktın şimdi kaç çıtada buldun,işin seriliği açısından zamanlaman süper olmuş.
Bende oğul çıkması genelde meme beslettiğim kovanlarda meme kaçırısam olur.Genelde bölmelere ana arı verirken F1 lerin sol kanadı kesilir, diyelimki F2 verdim o zaman çift kanat budanır. Suni tohumlama yapılanlar tohumlamadan hemen sonra bölmesine verilmeden kanat kesilir.
Arıcıların bu kanat kesimini yapması lazım ama biraz dikkatli olmalılar...

Sağlıcakla kal.

yusuf şimşak dedi ki...

SLM...

Muhteşem Abim.

Geldiğimiz nokta elbette kişisel noktam değil.Bunun içinde bir sürü dostlarımızın emeği var.Yaptığım uygulama da zaten bana ait özel bir uygulama değil.Bizim yapmaya çalıştığımız başarı merdiveninde bir basamak olabilmek.İnşallah diğer arıcı dostlarımız da biraz katkı yapmaya çalışırlar.

Hafta da bir gün ve tek çalışıyorsan gerçekten de planlı iş programına mecbursun.Fakat bu benim için bir mecburiyetten çok hayat tarzı.Normal hayatımda her günüm planlıdır.

Sayın Bakanım.

Hurmalar...:::))

Geçen yıl mart ayında yine kanat kesme işini planlamış ama ha bu hafta ha şu hafta derken ipin ucu kaçmış yapamamıştım.

Hurmalar aklıma geldi ...::))

Kanat kesme konusunda sen de bir yauın yapsan daha iyi olur.Benim resimlerim senin kadar ayrıntılı olmuyor.Magazin konusunda hala gerideyim.İnsanların bu işin önemini anlamasında fayda var.

SLM ve Muhabbetle...

metin şahin dedi ki...

Sayın Balcı Yusuf, Oğul önleme yazınızda kendi kovanına dönen arılar 7,10 gün sonra tekrar oğul vermiyorlarmı*? Çünkü kovanda birçok anamemesi var.Öğrenmek için soruyorum. Selamlar, hoşcakal.

yusuf şimşak dedi ki...

SLM...

Metin Bey.

BU oğul önleme yöntemidir.Kısaca tekrar anlatayım.

Bir kovanın oğul verdiğini düşün.Oğul içinde hangi ana olacaktır , tabiiki eski ana yani benim kanadını kestiğim anamız.

Şimdi bu anamız uçmak isteyecek ve kovanın ağzından kendini bırakacak.Nereye kadar uçabilir , kanat kesik...

Kovanın hemen dipine...

Onu takip edenlerde yerde başına toplanacaklar.Akşama kadar bekleyecekler...

Tabii ana da uçamayacağı için bütün arılar tekrar eski kendi kovanlarına dönecektir.

Özetle ananın kanadını bunun için kesmeliyiz.

SLM ve MUhabbetle...

MİNİK ARICI dedi ki...

Sayın Yusuf Bey
Selamün aleyküm
Aha da karar verdim. Bu hafta değilde gelecek haftaya da nasipte varsa anaların kanadını keseceğim.
Bu yazı okunupta fazlalık kanatlar kesilmez mi?
Sezonun gönlünüzce olmasını dilerim.
Selam, saygı ve muhabbetle...

yusuf şimşak dedi ki...

SLM...

Muhittin Hocam.

Kanat keserken Ananın karnına dikkat et.eldeki bulgurdan olma ihtimali de var::))

Fakat uygulamanı da tavsiye ediyorum.Oğul için önceden alınabilecek çok iyi bir tedbir.Sezon hepimize hayırlı olur inşallah.

SLM ve Muhabbetle...

Unknown dedi ki...

Yusuf abi diyelim ananın kanadını kesdik arida oğul verdi peki kovanda kalan yeni ana arının ogula gitmemesi için kanadını oğul verdikten sinra yeni ananı kanadını kesmeliyiz