6 Şubat 2010 Cumartesi

EVCİL ARI KATLİAMI

Yazık oldu kuzularıma.
Şurupluğun her gözünde ölüm kol geziyordu.
Şuruplukta kalan arılar
Kış ortasında ağkurdu.
  • Belki bana çok kızanınız olacaktır ama,önemli değil.Kim ne derse desin deneyerek ve yaşayarak bazı beceri ve bilgileri kazanmak önemlidir.Diyeniniz olacaktır ;Amerika keşfedileli çok oldu,yeni keşfe ne gerek var.
  • Evet yeniden keşfedilmeye ihtiyacı var.Karda giderken başkasının izini takip ediyorsanız,aynı kalıpla üzerinden geçmeye çalışmak mı,yoksa o izin yarattığı alandan faydalanarak kendi izinizi bırakmak mı ?
  • Soru bu.
  • Ben öndeki izlerin üzerine kendi izini bırakma tarafını tercih edenlerdenim.
  • Başarılarımızı paylaştığımız gibi ,başarısızlıklarımızı da paylaşmalıyız.Bu sebeple evcil arılar üzerinde uyguladığım medotlar üzerinde bir takım hatalarımın sonucunda büyük bir arı katliamına yol açtım.Bu hatalarımız neydi.
  • Tesbitlerimden bir tanesi invert şurupumuzun 2 aydan daha fazla dayanmadığı ve bozularak en büyük yıkıma onun yol açtığını düşünüyorum.Tabii bu sonuca ben şurupu yaparken yeterli derece de iyi yapamamış olmamdan da kaynaklanıyor olabilir.Bu tesbite ulaşmakdaki en büyük veri arıların ileri derecede isal olması ve koku.İkinci hatam ise şurupluğa koyduğum suyun oluşturduğu fazla nem.Bununda bir miktar kırılmaya yol açtığını düşünüyorum.
  • Hava şartlarının kapalı gitmesinden dolayı uzun bir müddet kovana müdahale edemeyişimiz de ölümlerin çok daha fazlalaşmasına yol açtı.
  • Benim açımdan bir değerlendirme yapacak olursak,bu bir kayıp değil iyi ama acı bir deneyim oldu.
  • Tabii bir takım artıları da oldu.Mesela ,a-5 yaptığımız beslemeye herhangi bir tepki vermezken ,y-3 müthiş olumlu bir tepki verdi.A-5 anası ufak bir alanda yavrulama faaliyetine devam ederken,y-3 Nisan ayı modunda maksimum üretim düzeyine geçmesi ilginç bir deneyimdi.Her iki ana da F-I di.Ama ikisininde aynı şartlarda farklı tepki vermesi beni şaşırttı.
  • Yıkılmak yok.Eldeki mevcutlar ile kaldığımız yerden devam edeceğiz.Sadece ruşete kat atmamız biraz geçikecek o kadar :)




13 yorum:

Mustafa Hilmi ÖZKAL dedi ki...

Selamünaleyküm geçmiş olsun evvelki kar izini takip etmek sözü çok güzel'' edison ampülü buldu ama parasını biz ödüyoruz''şaka
Allah sana bana arılı bol kovanlar nasip etsin saglık sıhhat nasip etsin yaradana emaaaanet olunuz.

İlhami Uyar dedi ki...

Sayın Şimşak ,mühim olan hatanın nerede olduğunu bilmek ve aynı hatayı ikinci kez yapmamak,bu gibi istenmeyen durumlar insanın hafızasından kolay kolay çıkmaz,geçmiş olsun,ileride inşallah bu ve buna benzer olumsuzluklar yaşamamanız dileklerimle,hayırlı günler.

HB dedi ki...

Yusuf bey, kardaki izlerde farklı farklı...

Zafer ANLAYIŞLI dedi ki...

Selamünaleyküm Yusuf kardeşim,

evet
"tecrübeler acı deeyimlerle öğrenilir"

http://zafer-maketari.blogspot.com/
2007/10/tecrbeler-aci-deneyimlerle-renilir.html

Bu başlıklı yazımı arıcılığğa ilk başladığım yıl başımdan geçen bir olayı anlatarak başlamıştım.
bende senin gibi başarı ve başarısızlıklarımızı yazma taraftarıyım ki başka arkadaşlarımızda aynı hataya düşmasinler.

ama zamanla gördüğüm bir şey var ki bloglarda genelde başarılar anlatılıyor.ve başarısızlıklar malesef anlatılmıyor.Yani bazı konularda hiç kimse görüldüğü kadar masum değil..:)))

Ve bir not daha;
bizler sanal alemde Türkiye ve dünyüdaki arıcılık üserine gelişmeleri elilmizden geldiği kadar takip edip ve uygulamaya koymaya çalışıyoruz bence 200 tane arısı olupta klasik yöntemlerle arıcılık yapanlardan daha çok bizim gibi 10-15 tane arısı olupta yeni şeyler yapıp arıcılığı geliştirenler daha çok Türkiye arıcılığına hizmet ediyor.

Unutmamak lazımdırki, ataletsiz kalarak
hiç hareket etmezsek zaten hatada ollmayacaktır.

onun için,
Karda korkusuzca yürümeye ve kendi izlerimizi de bırakmaya devam.

Başarılarının devamı dileği ile Allah'a emanet ederim.

d.m.t dedi ki...

İnvert şurubun bozulduğu ve bu yüzden ishal ve ölüme sebep olduğunu söylüyorsunuz değil mi?
Bence tek sebep invertin bozuk olması değil!!!

Önceki yazılarınızı da takip ediyoruz ya; “ invertin sonbahardan kaldığını; koyu olduğu içinde (içine) sonradan su ilave edipte seyrelterek verdiğinizi yazmışsınız. Bir kere böyle hazırlanmış bir şerbete sonradan su katarsanız onun bizzat bozulmasına sebep olursunuz.
Sizinki pişmiş aşa su katmaya benzemiş; keşke su katmasaydınız!

Başka bir şey; şurupluklara gelen arılar soğuk havanında etkisiyle şerbetliğe düşmüş boğulmuş! Buradaki cesetler şurubun yapısını iyice bozmuş. Ama pek çok arı cesetlere rağmen şurubu bir müddet daha içmeye devam etmiş. (Sizde uzun süre havadan dolayı takip edememişsiniz) Bu şuruptan hayır gelir mi gelmez!

(Bende sonbaharda bir kovana üstten şurup vermiş; ilerleyen günlerde arıların şerbete düşüp boğulduğu ve besleme kutusunun cesetlerden dolayı pis koktuğunu görmüştüm)
Arıların şerbete düşmesini kesin olarak önlememiz lazım!

Başka bir ayrıntı arılara şurubun yanında polenli mamada vermiştiniz! Bütün bu olumsuzlukların üstüne günlerdir dışarı çıkamayan arıların barsağın da polende yük yapıp ishale destek olmuş olabilir.

Üzüntümüz ortak; sizin arınız veya bizim arımız fark etmez ; bir tanesinin kılına zarar gelsin istemeyiz!
Sonuçta söz konusu olan bir can!
Canınızı sıkmayın; geçmiş olsun.

Adsız dedi ki...

Geçmiş olsun.
Geçen yıl benim arılarım açlıktan ölmüştü.
Bana da sitem edenler olmuştu.
Canınız sağ olsun.
Yaşamda insanın başına böyle kazalar gelebilir.
İnsan bilerek bir canlıyı öldüremez.
Üzülmeyin.

zeynuğu dedi ki...

Benim yorum adsız olarak çıkmış.

mustikaya dedi ki...

Selamünaleyküm
sayın yusuf bey gerçekten de amerika yı yeniden keşife gerek yok.
Önemli olan halil beyin dediği karda izler farklı öncelikle hangi izden gittiğiniz önemli.
Ayrıca ölen o her arıda bir can taşıyor. bunuda unutmamak lazım.
İnşallah bu ve buna benzer olumsuzluklar yaşamamanız dileklerimle,hayırlı günler.

UĞUR KIRAN dedi ki...

Yusuf kardeş, akıl veren çok olur diye düşünmediğinizi umarak bir öneride bulunmak istiyorum ki ben öyle yapıyorum.
Arılara verdiğimiz gıda türü her ne ise( kek, şurup vs.) bizzat kendimizin yiyebileceği sağlıklı besin maddesi olmasına özen gösteriyorum.Bir çok defa özellikle kendim yemek suretiyle lezzet testinden geçirerekten arıların tüketimine sunuyorum besinlerini.Onlarında sağlıklı gıda tüketmeye hakları var ve bizimde en dikkat etmemiz gereken konu bu aslında.Geçtiğimiz günlerde birinden duymuştum. Bizim bu taraflarda arıcı birileri cola fabrikasından şeker alıyorlarmış.Nasıl olabilir acaba bu şeker?Yerlere dökülen saçılan tozlu topraklı içinde her türlü pislik olan şekeri arıya verecekler sonrada diğer arıcılarla aynı kefeye konacaklar.Arılar adına üzücü durum.Tecrübe en güzel yaşanılarak elde ediliyo ama pahalıya mal oluyo. iyi çalışmalar, saygılar.

ARICI ALİ TÜRK VE ARICILIK BİLGİLERİ dedi ki...

Yusuf o kadar çok hata ve sorun varki saymakla bitecek gibi degil. Benim bu olaylardan çıkarttıgım en büyük ders ise hataların paylaşıldıgında başkalarının nasıl ilğisini çektigi bölümüdür. Keşke herkes hatalarını saklamadan yayınlasa daha çabuk bir çok sorun çözülür.

Ben daha bu ruşetleri büroya getirmeden madem yavru ürettireeceksin, kovan içine polenli çıta ver demiştim ve dışardan polen verilmesine karşıydım.

Ayrıca kışın polenin zararlarını Muhsin hoca detaylı bir şekilde anlattı.Bana sordugundada polen verme demiştim.

İnvert şurup yapay baldır ve rutubet şurubu bozmuş diyecem ama birde sen su katmışın. Balı en çabuk bozan şey sudur. Balı tabaga dök ve mutfakta masada günlerce beklet su gibi akışkan olur havadaki rutubeti çeker ve bozulur. Şurupla beslenen arıların zaten su ihtiyacı olmazdı,sen yemliğe birde su koydun.

Bana göre en büyük sorunlardan birisi sıcak yüksekken arıların surupluga gidip hava degişikliğinde geri dönememeleri. Yavru olan yerde 35 derece var ama şuruplugun içinde o ısı yok. Bunun içindirki şurup poşette verildiginde sorun olmuyor.

En son invert şurup hakkında bir şeyler yazayım ben Ali Şekerli'den sonra en fazla invert şurup kullanan kişiyim. Anaarı üretiminde sürekli kovanların beslenmesi gerekli ve kenarda devamlı invert şurubumuz yaz boyu durdu. Ne arılarımız öldü nede isal oldular. Bir evelki sene kütük devamlı invertle beslendi sadece ilk arı silkelendiğinde çok az kek ve bal hariç geçmişe bakılabilir.
Bu sene gene karkovan invertle nerden nereye geldi ve nufusunu artırdı. Yemliğinden genelde şurup eksik edilmemiştir, bir hafta sonra gittgimde bile şurup bitmemiştir, bitmeyen şurubun üstüne ben yenisini yanında duran bidondan tamamladım bozuk olsa üstüne döktügümüde bozardı. Yav ne habermiş::))
zafer abiyle sana hasta olmamak imkansız, çok güzel işler yapıyorsunuz onuda belirteyim. Bir başkası bu htalara düşmeyecektir. Kal sağlıcakla.

yalovalı arıcı dedi ki...

adaşım geçmiş olsun canın sağolsun ama vicdanın rahattır açlıktan ölmedilerya tokluktan ölmüşler bu olumsuzluktan iyi bir tecrübe kazanmış olman en büyük kazancın olacaktır.

yusuf şimşak dedi ki...

SLM...

Mustafa Abi.

Teşekkür ediyorum.Acaba Edison kapitalistlerin ajanımıydı:)

İlhami Abi.

Yaptıklarımız daha iyisini yapabilmek içindir.En azından bıkmadan usanmadan o yoldayız.Aykırı düşünmeden ,senden öncekilerin yaptıklarından farklı birşey yapamazsın.

Halil Bey.

Bilen tek değildir.Dolayısıyla izlerde tek değildir.Ben iz yerine izleri takip ederek ,onların bana yaptıkları katkı üzerine kendi izini bırakmaya çalışanlardanım.

Zafer Abi.

Mutlaka acı tecrübeler olacaktır.En azından kovan söndürmedim.Arıcı kovan sayısı ile ölçülmesi kadar basit mantık olamaz.Benim 40 kovanım var ve bu yıl bu rakamı ikiye katlamayı planlıyorum.Şimdi bilgilerimde ikiye katlanacak mı ? Veya ilk arıcılığa 23 kovan ile başlamıştım ,100 kovan ile başlamış olsaydım acemiliğim olmazmıydı ?

Demet Hanım.

En önemli tesbiti siz yapmışsınız teşekkür ediyorum.Benim bile gözümden kaçan bir ayrıntıyı yakalamışsınız bravo.

Ölümlerden sonra sebepler üzerine yaptığım tahlillerde koyu şerbeti inceltmek için sıcak su ile karıştırıp verdiğimi unutmuştum.Bu invertin bozulmasına yol açmış olabilir.Fakat burda da ufak bir ayrıntı var.İlk verdiklerimde ishal belirtisi gözükmedi.O şuruplarıda aynı şekilde vermiştim.

İki adet ruşetim sabit sıcaklıkta yani 21 derece,kaloriferli bir ortamda duruyorlar.Havanın müsait olduğu zamanda onları balkona çıkarıyorum.Dolayısıyla şuruplukta soğuktan ölmeleri pek mümkün değil.Normalde kovanalrımda ben petek üstü şerbetlik kullanıyorum.Bu arı ölümlerinin en aza indirgeyen yöntem diye düşünüyorum.

Şenol Bey.

Adaşında dediği gibi bunlar açlıktan değil tokluktan öldüler :)
Burda benim yaptığım kimilewrine göre Amerikayı yeniden keşifte olsa bazı şeyleri bizzat deneyerek tecrübe edinmek.Bu yolda da bu tür kayıplar olası.

Uğur Bey.

Biz bu blogları akıl almak veya isteyen olursa akıl vermek için kullanıyoruz.Ben bazıları gibi biliyor havasında değilim.Sen eğitimcisin sana dere satmak istemem fakat şunu en iyi bilenlerdensin.Kim ne kadar çok bilirse o kadar çokşey bilmediğini görür.Öğrenmeye çok ihtiyacımız var.

Arılarım için ise hiç bir masraftan kaçınmayarak onlar için en ideal ortamı yaratmaya çalışıyorum.Benim evciler ise bilgi.beceri ve deneyimlerimi çoğaltmak adına üzerinde bir takım denemeler yapmaya çalıştığım iki ruşet.Senin anlayacağın labaratuvarda ufak bir patlama oldu.

Sayın Bakanım.

Kimin ne dediği veya düşündüğü bu noktada benim için çokta önemli değil.Ben yaptıklarımı paylaştım.
Bunda da yanlış olan ne.Bazılarına ters gelse de ben aykırı düşünmeye devam edeceğim.

Adaşım.

En azından mutlu öldüler değil mi:)

Not.

Bir konu var ki aslında bunun için ana sayfada özel bir yazı kaleme almayı düşündüm ama sonra vazgeçtim.Niye hala birbirimizin kuyruğunu kovalıyoruz.Sanal ortamda arıcı olarak 150 veya 200 kişiyizdir ama hala birbirimizi yemeye çalışıyoruz.
Ne için ?
Bir dostun kaybı bize ne kazandıracak?
Artık kendinize gelin.Her bir arıcının kaybı benim kaybımdır.
Hiçbir zaman kelimelerde bir mana aramam.Ne yazıyorsa odur.İma etmem imadanda anlamam.

Artık şu bölünmeye bir son verin.Herkesi ortak akıla davet ediyorum.

Yazılarımdan sonra görüyorum ki herkes bir mana çıkarıyor.İnsanları bu kadar ürkütmeyin.Ben birşey söyleyeceksem onuda çekinmeden yazarım.Kimseye karın ağrım yok.Hiç bir lafın belini bükmem.

Daha yazacak çokşey var ama neyse....

SLM ve Muhabbetle...

Zafer ANLAYIŞLI dedi ki...

yusuf kardeşim söylediklerin doğru.

sanki ortada paylaşılacak rant var niye illa benim dediğim olacak diye ısrar edelim ki. Biz kendi bildiğimiz doğruları söyleyelim isteyen uygular isteyen uygulamaz. Zamanla zaten olumsuz bir şey olunca yalnıştan geri dönülecektir.

Malesef bir guruplaşma oldu bir gurup diğerine ön yargılı bende senin gibi düşünüyorum hiç kimseyle bir hesabım yok. Arıcılığa emeği geçmiş herkezi saygıyla anıyorum. Ama biz belli konularda taraf olduk diye bizi sitsenden çıkaran güncellemelerinden çıkaran hahtta msn'de engelleyenler bile var.

olsun ben onları yine saygıyla anıyorum. Bence bir araya gelip barış çubuğu tüttürmek lazım, ama zor görünüyor biz lerde bu ego oldukça...

inşallah bir gün gerçekleşir...

Tüm arıcı dostlara selamlar.